Soft Landing Camp

Nu har jag äntligen funnit både tid, ork och internet att berätta om vad vi har haft för oss här i New York. Min kortläsare ligger dock på obestämd plats någonstans djupt in i min resväska, så bilder får ni se senare.

Day 1. Vi kom till hotellet här i Newark, jag och 5 andra svenskar: Emma, Emma, Johan, Annie och Martin ca kl 16. Hemma i Sverige var klockan redan 22 då, så därför kände vi oss redan lite trötta efter den långa flygresan (och den för min del 5 timmar långa sömnen under natten). På hotellet blev vi tilldelade våra rum, Johan och Martin fick ett rum, Emma, Emma och Annie fick bo i ett. Själv bor jag med två norska tjejer: Emma (ja, ännu en) och Andrea. Kl 18 var det dags för middag som levererades till hotellet, och jag köpte kycklingsalladen som lät så god. Vad det egentligen var var isbergssallad, friterade små saker som kanske en gång i tiden varit en del av en faktisk kyckling, och en besk, stark dressing som jag så glatt hällde på hela salladen innan jag hunnit smaka. Kl 19 hade vi vårt första möte, ett förberedelsemöte om scheman, regler o.s.v. När vi var klara efter någon timme så gott som kröp vi upp till vårat rum, för att gå och lägga oss typ kl 21, d.v.s. kl 03 svensk tid. Jag var alltså uppe i mer än 21 timmar. Så otroligt skönt var det att krypa upp i den något ojämna bäddsoffan med den sjungande AC:n i bakgrunden.

Day 2. Åt vår första amerikanska frukost. Det som serverades var bl.a. Våfflor med sylt och grädde, muffins i alla dess former och vita bagels. Jag och Andrea höll oss till det grövsta brödet vi kunde hitta (tänk typ ljust rostbröd fast med några frön i), yoghurt och frukt. Kl 8 tog vi vår buss till NYC, hämtade upp vår guide Dennis, som kunde precis allt och lite till om New York. Vi åkte runt och stannade på alla intressanta platser, gick en hel del och fick lära oss mycket. När vi skulle gå över en gata blev en restaurangägare extremt fascinerad över alla blonda studenter som stod i grupp. Han skrattade och tog bilder på oss, ”Wow this is amazing! This is absolutely amazing!” hahah. När vi lite senare gick runt i Little Italy/China Town så fick vi syn på en skylt som varnade för parkeringsförbud dagen efter. De skulle nämligen filma Orange is the new black (!!!!!!) där. Av någon anledning tänkte jag tyvärr helt fel och fick för mig att vi skulle till Six Flags dagen efter, så därför åkte jag aldrig dit under inspelningen. Andrea är dock ändå inget fan av Orange som jag är och var inte lika taggad på att åka dit. Bussen var tillbaka kl 17 och kl 18.30 hade vi vårt andra möte ”Adapting to America” där vi gick igenom lite olikheter mellan våra kulturer, saker att tänka på och liknande. Vi fick också diskutera kring hur man bäst reagerar i vissa situationer, t.ex. om familjen skulle tvinga på en deras religion eller om maten får en att må dåligt e.t.c.

Day 3. Free day. Under frukosten satt vi med två amerikanare som frågade oss var i USA vi skulle bo. När jag berättade till vilken stat jag skulle började de skratta. Bör jag vara rädd?
Hur som helst tog vi bussen in till stan kl 9 och jag, Andrea och två andra norska tjejer började dagen med top of the Rock, alltså högst upp på Rockefeller center. Fastän jag varit där förut så är det alltid himla fint att se Manhattan från ovan. Efter det gick vi till Times Square, gick i affärer, åkte till Soho, gick i fler affärer, köpte pizza till middag (ack så god den var) och sedan tog vi t-banan till Rockefeller center där vi blev hämtade kl 18. Kl 19 var det möte på hotellet igen, vi gick igenom våra biljetter och alla papper vi behövde och så. 

Day 4. Idag var vi på Six Flags hela dagen. Vi åt frukost i bussen och hamnade på nöjesfältet efter ca 1,5 timmar i bussen. Tyvärr åker jag inte så många saker, så för min del blev det oftast till att sitta och vänta utanför åkattraktionerna. Trots det var det kul ändå, även om det ibland kunde vara svårt att förstå norskan. Jag förstår oftast Andrea, men en av de andra tjejernas dialekt är för mig obegriplig. En hel del norska ord har jag lärt mig under dessa dagar, t.ex. svulten, spise, is och såpe (i princip allt man måste kunna). Kl 18.30 åkte vi hem och vi fick även våra busstider till flygplatsen. Jag åker kl 13.15 till North Carolina för att sedan åka vidare till New Orleans där jag landar kl 17.35. Tur för mig ska jag åka kl 10.30 till Newark (dock är jag ändå avundsjuk på Emma som åker kl 13), medan några andra stackare måste vara i lobbyn kl 03.30(!!).

Imorgon åker vi alltså allihopa till olika delar av USA. På något sätt kändes det mer verkligt dagen innan jag lämnade Sverige än nu ikväll. Trots att jag redan är på amerikansk mark har ju faktiskt mitt utbytesår inte riktigt börjat än. Det gör det imorgon. Kl 17.35

One thought on “Soft Landing Camp

Kommentera

