Första veckan

I måndags var vi på skolan för att registrera mig och få mitt schema, trodde vi. Men det visade sig att jag var tvungen att börja skolan direkt samma dag, så utan någon som helst förberedelse gick jag till min första lektion som redan hade börjat. Till min stora glädje blev jag senior (yaay) och mina enda obligatoriska ämnen är engelska och amerikansk historia. Första dagen gick bra, det var mycket nya intryck och regler som jag inte alls är van vid. Alex kompisar åt lunch med mig (alltså så skönt det var att se några man kände igen) och Alex hämtade mig från skolan. De andra dagarna har varit ganska tuffa, kanske var det för att jag fortfarande var jetlaggad, att jag inte fick någon introduktion eftersom jag var 2 dagar sen till skolan, eller för att jag verkligen inte fått någon förberedelsetid varken här eller i Sverige. Men det har varit svårare med språket än jag trodde att det skulle bli i skolan, speciellt på engelskalektionerna, matten, kemin och historialektionerna (där det mer handlar om att jag inte kan någon amerikansk historia över huvud taget) och det går väldigt fort fram. Eftersom att alla redan har sina gäng och skolan är väldigt stor (2000 elever) så har det varit ganska svårt att komma in som ny. Historier om utbytisar som under första dagen blir ”kända” eller får frågande folk omkring sig har inte stämt in för mig. Visst, när jag säger att jag är från Sverige reagerar de flesta med ett ”wow that’s cool” eller ”so.. you don’t speak english there?” när jag berättar att jag kan svenska haha! När skoldagarna är slut tar jag skolbussen hem, och spenderar kvällen med läxor, skolmaterials-shopping och med min underbara värdfamilj. Mina värdsyskon kan verkligen ändra mitt humör totalt, har jag haft en dålig dag så får de mig att skratta hela kvällen. Synd är det att Sara flyttar till LSU, ett college, idag. Kommer verkligen sakna henne här hemma.

Andra saker vi gjort är t.ex. äta på en sushirestaurang här i närheten, det var den godaste sushin jag någonsin ätit! Sushin är verkligen olik den hemma, här finns typ fler än 100 saker att välja mellan, medans man i Sverige ju oftast väljer mellan olika storlekar på sin portion. Till efterrätt åt vi friterad glass. Ja, det var en stor glassboll med ett friterat skal runt. Väldigt gott, men aldrig igen haha. Igår var jag på min första skoldans med Alex och hennes kompisar på SSA, och vi började kvällen med att göra oss i ordning tillsammans. Temat var sportkanaler för alla juniors, och vi klädde ut oss till domare med egengjorda randiga tröjor! Efter dansen (som var jättekul men jättevarm) åkte vi för att äta en sorts fyrkantig donut med florsocker på, för att jag skulle få prova det. Trots att det nog var extremt onyttigt kan jag inte säga annat än att de var jättegoda!

Jag hoppas att nästa vecka blir lite lättare, och jag ska försöka fokusera på allt positivt och roligt som händer!

IMG_8062.JPG

IMG_8063.JPG
Min första amerikanska dans!

One thought on “Första veckan

Kommentera

