Skolan

Här kommer ett inlägg om hur skolan här är, och om de ämnen jag valt.

Hour 1. Art: Denna klass hade jag höga förväntningar på, men tyvärr är min lärare inte den bästa. Hon kan faktiskt vara rent elak ibland, när hon t.ex. sa till mig att jag inte kunde rita båtar, på ett väldigt omoget sätt. Ska försöka att inte bry mig om vad hon säger eller vad hon ger mig för betyg i framtiden. Annars är det ju ett ganska mysigt sätt att börja dagen på!

Hour 2. Chemistry: Denna lektion är svår på grund av språket. Min lärare är väldigt sträng men bra! Egentligen tänkte jag byta bort den klassen men har bestämt mig för att försöka klara den. Läraren är motiverad att få mig att förstå vad det är vi gör vilket känns bra. Dessutom är min labbpartner Alex kompis Juliana som är jättesnäll!

Hour 3. Piano: Här hade jag egentligen matte, men droppade den kursen. Kanske ett extremt dumt val i och med att jag i Sverige ska läsa båda matte 3, 4 och 5c, och kommer då inte ha räknat på mer än ett år. Men jag kände bara att jag inte klarade av så mycket arbete som det krävs att både lära om alla uttryck samt plugga inför en massa prov och liknande när jag är här. Jag har bara varit på en pianolektion men det verkar väldigt chill. Himla härligt också att få tillbaka en del av musiken till skolan! Synd är det dock att hela klassen består av freshmans och sophmores.

Hour 4. American History: Den här lektionen är oftast ganska obegriplig för mig. Jag hänger med med anteckningar och vad hon säger och så, men jag förstår egentligen inte vad hon pratar om eller när det hände. Ms. H är en lärare man både hatar/är rädd för och älskar. Hon är som den där tjejen som det alltid finns en av i varje säsong av top model som startar alla bråk och drama till sättet, ni vet med alla knäppande fingrar och sydstats-dialekter. Hon har humor dock; hon skämtar med eleverna, eleverna vågar inte skämta med henne.

Hour 5. English: Nog den svåraste klassen, till igår hade vi 18 sidor grammatik-uppgifter att göra och tills på fredag ska vi ha läst ut en klassiker. Jag har inte börjat och kommer nog hinna till ca sida 20 när veckan är slut. Läraren är däremot bra, hård men bra.

Lunch, 30 minuter.

Hour 6. Yearbook: En klass jag trodde skulle vara kreativ och ganska lätt, men ack så fel jag hade. Jag förstår inte vad det är meningen att vi ska göra, och allt verkar handla om saker som händer utanför skoltid och på lunchraster. Vi har fått läxor att ta reda på saker om de olika klubbarna och aktiviteterna som vi blivit tilldelade men jag är verkligen helt lost. Jag kan inte riktigt droppa denna klass heller, för min counselor fick kämpa för att få in mig i den klassen (alla andra behövde ansöka för att komma med plus att klassen var full) så jag får helt enkelt göra mitt bästa, även om det innebär att jag inte gör läxorna och hoppas att jag blir godkänd. Detta är den andra svåraste klassen efter engelskan.

Hour 7. Nutrition and Foods: En chill och ganska intressant klass. Jag gillar verkligen min lärare också, så det är ett bra sätt att avsluta dagen på.

Andra olikheter:

Jag går upp kl. 05.15 varje dag, åker en gul skolbuss till skolan som är framme ca kl. 07.00

Skolan börjar kl. 07.21

Varje morgon börjar med att the pledge of allegiance låter i högtalarna, och alla måste stå upp med handen på hjärtat. Efter det säger de någon random dikt, ganska gulligt faktiskt.

Varje lektion är 54 minuter (eller 53, kommer inte riktigt ihåg), man måste be om lov, checka ut och in, och få ett hall pass om man vill gå på toaletten. Bara en elev får vara ute åt gången, och många lärare tillåter inte att man går ifrån lektionen.

Varje rast är 5 minuter, vilket knappt räcker för att man ska hinna gå från en lektion till en annan om de ligger långt ifrån varandra. Varje lunch är 30 minuter, jag tar med mig en lunchbox hemifrån.

Eftersom att rasterna är så korta så har man alla sina böcker, pärmar och mappar i sin ryggsäck (läraren bestämmer exakt vad man ska ha med sig, storlek på pärmen och färg på pennorna). Det finns skåp, men de är små och dammiga och ingen använder dem.

Inga mobiltelefoner är tillåtna, varken på raster eller lunchen. Inte ens efter skolan får man ta upp den, skolan slutar kl. 14.36 och först 15.00 är det okej, även när man väntar på bussen utanför skolan. De får inte ens synas; även om den är avstängd så kan skolan ta telefonen och behålla den till helgen, då ens föräldrar måste hämta upp den.

De flesta toaletterna är avstängda, för att de haft bombhot där.

Poliser går omkring på skolan, och de har pistoler.

Man får poäng (som slutligen blir ett betyg) för om man har med sig rätt saker till lektionen, har man bara överstrykningspennor i tre färger istället för fyra på engelskalektionen så får man avdrag. Man får även poäng om man köper näsdukar till klassrummet, för det har inte skolan råd med.

Dresscoden är inte för korta shorts och inte bara axlar. Jag har på mig jeans, en T-shirt och en kofta varje dag. För trots att det är otroligt varmt utomhus här så gör AC:n alla klassrum till kylskåp.

School spirit och alla klubbar och sporter man kan prova är verkligen jättekul! Det finns alla möjliga klubbar, allt från FFA (future farmers of america) och feministiska klubben till paintballklubben och bowlingklubben. Jag tror att jag ska gå med i en klubb som heter ”Bulldog buddies”, där man umgås med ungdomar och barn med funktionsnedsättningar som verkar superkul!

2 thoughts on “Skolan

Kommentera

