Vinterns korta dar är långa i år

I detta inlägg tänkte jag förklara för er lite mer i detalj om klasserna jag tar. Denna termin har jag droppat två klasser, yearbook och food & nutrition, för att istället sluta efter lunch.

Art II: Definitivt seriösare än bildlektionerna jag hade i grundskolan. Oftast nya projekt varje vecka eller varannan vecka, med viktiga deadlines om man vill säkra sina poäng. Just nu jobbar vi med arkitektur, vilket inte är det roligaste vi gjort direkt. Ritar kuber och studerar perspektiv. Vid mitt bort sitter min fina och duktiga vän Esther, och även ett gäng sophmore-killar som ganska ofta går mig på nerverna. Det är nämligen ibland riktigt svårt att få 15-åringar att förstå att det inte är så kul med utrotningshotade pickup lines och smeknamn som ”Barbie”. Kanske lär de sig så småningom.

Chemistry: Förut satt jag med Juliana men eftersom klasserna bytts om är gruppen ny. Den är väldigt stor, varenda stol är upptagen men de flesta är väldigt sköna. Själva ämnet är ungefär på nians nivå i sverige så det är väldigt skönt att slippa plugga, men kan även bli riktigt långtråkigt att sitta och namnge kolväten. Min lärare låter mig inte svara på några frågor längre utan säger bara ”I know that you know” och skrattar varje gång ingen annan kan svara på hans frågor. Alla prov är på scantrons, dvs flersvarsalternativ. Rätt extremt najs.

Piano II: En riktig ”blow off class”, alltså en klass man endast tar för de lätta betygen. Förut satt jag hela tiden vid en keyboard och spelade låtarna och skalorna vi jobbade med, och fyllde noggrant i alla musikteori-häften. Numera tar jag vara på tiden genom att hänga med kompisar, vi sitter och pratar och äter våra luncher tillsammans. Tror ändå att den musikteori och skalor jag faktiskt gjort kommer att hjälpa mig i alla fall lite grann i musikklasserna hemma.

American History: Vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag tänker på mina historialektioner, min lärare är riktigt rolig när hon vill vara det, ibland på elevers bekostnad dock. Hon kan även få dig att känna dig som den dummaste personen på jorden och hennes specialitet är att kasta tennisbollar i huvudet på elever som tittar åt fel håll när hon undervisar.

English IV: Detta är min enda klass med bara seniors, men eftersom att det är en ”regular” engelskaklass så är inte motivationen hos alla på topp alltid. Vi har hittills studerat Chaucer, Shakespeare och poesi, just nu John Donne som jag tycker är himla bra, i alla fall när vi väl diskuterat och förstått hans dikter. En favorit av honom är:

Oh do not die, for I shall hate
All women so, when thou art gone,
That thee I shall not celebrate,
When I remember, thou wast one.

Min engelskalärare är en sån där person ni vet som säger roliga saker och som man ansett vara galen om hen inte själv alltid påpekar hur galen hen är. Oavsett är hon ju rolig, men det faktum att hon själv pratar om hur cray cray hon är tar liksom bort lite av det roliga. Detta är min sista klass innan jag åker hem så den känns ändå genomförbar när man kan se minuterna krypa mot friheten.

Tror inte jag skrivit om saker jag upplever som annorlunda specifikt i skolan, så här kommer några stycken:

Man kallar alla lärare för Ms. eller Mr., och ma’am eller sir (något jag förstått är väldigt södern-aktigt). Man visar alltid stor respekt för lärare.

Betygen baseras alla på poäng, och alla poäng är lika mycket värda. Du kan få poängavdrag om du använder fel färg på pennan, eller om din pärm inte är rätt organiserad. Det kan även hända att du får extra poäng för korsord med jultema på en kemilektion, eller för att du läser högt ur boken.

De bra betygen räknas som A och B. Helst ska du ha ”straight A’s”, alltså A i varje ämne. Ett C är ett dåligt betyg.

Vilket high school du går på bestäms av var du bor, om du inte går på en privat skola då du kan välja vilken skola du vill gå på.

På min skola måste man ha ett ID-kort runt halsen. Har man glömt sitt hemma (hände mig igår) måste man gå till 402 för att köpa ett temporärt ID för dagen som klistras på tröjan.

Just det, 402. På min skola är det rummet man skickas till om man gjort något fel, om någon ordningsperson vill prata med en eller har kvarsittning etc.

Inga telefoner så långt ögat kan nå. De måste vara avstängda och osynliga även på raster, lunchen och på skolans område efter skolslut.

Varje morgon börjar med handen på hjärtat och the ”pledge of alligiance” i högtalarna.

Dress code i min skola är inga bara axlar (inte ens om man kan se huden genom tex en stickad tröja), inga tights eller leggings och ingenting kortare än fingertopparna. Onaturliga hårfärger, tatueringar och piercings är förbjudna.

I min skola finns både korridorer inomhus och utomhus. Allt utgår från den största korridoren där alla skåp som ingen använder finns, och från den korridoren går 4 ”vingar” ut från en sida. Det är korridorerna 100-400, och alla klassrum i 500-700-korridorerna ligger utomhus. Både min historiaklass och engelskaklass ligger i utomhus-barackerna.

Det var nog inte allt, men får vara bra så länge! Hej hopp

One thought on “Vinterns korta dar är långa i år

Kommentera

