250 dagar i USA, 50 dagar kvar i LA

Vi kom alltså hem ganska sent på fredagen och var alla väldigt trötta, men det var ändå väldigt mysigt att få se Summer, Anna Belle och huset igen efter en vecka borta. Det fick mig att inse hur konstigt det kommer kännas att lämna mitt ‘hemma’ här när jag åker tillbaka till Sverige igen.

Vi har sedan flera månader sedan tränat och förberett inför Crescent City Classic, ett superstort 10 km lopp i New Orleans som familjen sprungit varje år. Tyvärr var alla så trötta efter bara några timmars sömn att 10 km löpning kändes ännu mer ogenomförbart. Helgen bestod mest av påskfiranden, vi åkte runt till totalt 4 firanden hos släkten och fick en Easter basket var hos varje familj. I USA letar man inte påskägg med godis i, utan riktiga ägg eller plastägg som målats i olika färger. Sedan får man en korg fylld med inte bara sjukt mycket godis, men också presenter. Måndagen började men en easter egg hunt hemma, medan de flesta amerikanska familjer gick i kyrkan, i alla fall i LA. Ganska skönt att få vara lat på söndagsmorgnar.

   

  

 Jag fick ett träningslinne från Pure Barre 

  

Allt godis, téer mm jag samlat på mig under dagen

På måndagen var vi lediga och min kontaktperson anordnade en dag i New Orleans med alla ICES-utbytesstudenter i södra Louisiana! Vi började med Beignets på Café Du Monde, och åkte sedan häst och vagn genom the french quarter och stannade vid en av stadens alla kyrkogårdar (här begravs alla över jorden, eftersom att NO är byggt på svampmark som hela tiden sjunker). Efter det gick vi till the Aquarium som jag aldrig varit på förut, men det slutade med att jag och en annan tysk utbytesstudent bara satt och pratade, när vi tagit oss igenom hela akvariumet på ca 20 minuter. Lunch åt vi på en känd po-boys-restaurang (po-boys är en stor smörgås som döpt efter vilka som ursprungligen åt dem, de fattiga ”poor boys”) och på eftermiddagen gick vi runt på Jackson Square. De flesta av utbytisarna hade bara varit i NO en eller ett fåtal gånger, vissa hade aldrig turistat i staden. Jag har haft turen att bo såpass nära att vi kunnat åka dit många gånger, men det är självklart alltid kul att göra New Orleans!

  Frukost på Café Du Monde, där flera fick prova sina första Beignets.

 Allihopa framför Mississippi-floden

   

       

Det har varit fint väder hela vecka så jag har tagit en långpromenad varje dag i hopp om att få ha kvar brännan

  

I onsdags åkte jag på en music field trip i till Figaros Bröllop i New Orleans med en massa körmänniskor + Jessica

   

Jess och jag utanför teaterhuset 

 

New Orleans skyline utanför skolbussfönstret

Vi kom hem från operan vid midnatt, då ingen av oss ätit middag än, men det var det värt!

I torsdags hade Olivia ett track meet där hon sprang 2 olika distanser, men jag behövde gå redan efter hennes första för att gå på ett school board meeting. En administratör på min skola har kallar ut mig från lektioner några gånger för att intervjua och ta bild på mig inför detta möte, som hon trodde skulle hållas i Maj. I onsdags kom det dock fram att det skulle ske på torsdagen, så jag kände mig lite oförberedd på mötet som jag inte ens visste vad det skulle vara (inte administratörerna heller). Rektorn kallade mig till sitt kontor i torsdags för att fråga mig om hur mitt år varit mm. Oförberedd som jag var försökte jag vara så snäll och positiv som möjligt utan att låta fejk (eftersom det finns många saker på min skola som jag skulle ändra på ett ögonblick om jag kunde) och jag tror att jag lyckades bra. När han frågade mig ”if you would go back today, would you recommend other people to come here to this school” fick jag lite panik men svarade lugnt ”I would definitely recommend the experience.”

 Allt jag fick veta var att jag behövde vara där och att alla andra utbytesstudenter i vårt skoldistrikt också skulle vara där. Jag trodde inte att det skulle vara något speciellt så jag gick till mötet själv utan min värdfamilj, men insåg snabbt att det var en ganska stor grej, när ca 150 pers samlades i salen. Detta möte var bl.a. som en graduation för alla utbytisar i distriktet, eftersom vi inte får ta studenten med alla andra. De berättade om oss och vi fick ta emot ett diplom och ta bild tillsammans med våra respektive rektorer. Det var sjukt kul att äntligen få träffa den andra svenska tjejen som går på Lakeshore, som jag har många gemensamma vänner med men aldrig lyckats träffa. 

   

 

Efter mötet så åt vi middag på en thai-restaurang i downtown Covington

  

Igår åkte jag, Liv, Allie och Matt till Rachel för att baka kakor till Rachels kyrka, och på kvällen var det Caitlynns födelsedagsfest på en restaurang i Covington.

   

Idag skulle vi ha gått på min värdbrors baseball game och sedan på antingen French quarter festival eller the strawberry festival, men eftersom det ösregnade hela dagen så ställdes alla planer in. Istället åkte vi och handlade, städade huset, och jag skrev detta inlägg.

 

Avslutningsbilden för dagen 

Kommentera

