Frågor & Svar

Fråga

Hej hej! Jag ska snart ansöka om att åka på utbytesår 16/17 och jag kollar runt lite på olika organiationer. Du åker ju med explorius och det är en av de organisationer jag har tittat mest på. Så jag undrar vad du tycker om den, om du lätt kan kontakta dem osv. . Tack så mycket på förhand!

Svar

Hej!

Det är en hel del beslut man måste ta när man åker som utbytesstudent – vilken organisation man väljer kanske är den viktigaste. Explorius var den 5:e organisationen jag tog kontakt med när jag ansökte till olika utbytesprogram, så om jag får säga det själv så vet jag en hel del om de olika organisationerna. Till skillnad från t.ex. YFU, AFS och Rotary så är Explorius, tillsammans med EF och STS ett vinstdrivande företag, vilket betyder att det är företag som de flesta känner till och har hört talas om från reklam osv. Fastän jag från början ville åka med AFS eller YFU, men det inte gick p.g.a. mina allergier, så måste jag säga att jag är nöjd med dem. Dock handlar det mer om vilken amerikansk organisation man blir tilldelad – jag fick ICES, som jag personligen bara har bra erfarenheter från (men har hört en del andra som inte är nöjda). När man åker med Explorius eller STS så är det den amerikanska organisationen som tar över så fort man kommit fram till sin värdfamilj. Därför tycket jag att det viktigaste är att man får en bra amerikansk kontaktperson, som jobbar för en bra amerikansk organisation. Åker man däremot med EF, YFU, AFS eller Rotary så är det samma företag man har kontakt med hela tiden. Jag vet att detta kan vara lite förvirrande, men jag hoppas att detta svar var till lite hjälp i alla fall!

Kommentera

